Next Web tutorial week 1. 21-25 sep 2020

Dit is voor mij de eerste keer bij The Next Web en daarom wist ik niet direct hoe ik deze tutorial week het beste voor mijzelf kon inrichten. Wat wel makkelijk ging was het bedenken van een idee voor een mogelijk project tijdens TGIF waar ik samen met Noah en Rik aan wil gaan werken. Ons idee is om een app te maken waarmee gamers makkelijk nieuwe teamgenoten kunnen vinden op basis van hun game voorkeuren met dezelfde werking als Tinder. Hier kunnen wij alle drie een leuke, technische en design uitdaging uit halen. Om hierop aan te sluiten en op advies van Tjerk ben ik mij deze tutorial week gaan focussen op het leren van JavaScript.

Ik ben begonnen met het opzoeken en kijken van beginner tutorials op YouTube via de aanbevolen kanalen in het developer document en ik ben zelf verder opzoek gegaan naar verschillende tutorials. Deze bleken toch nog vrij ingewikkeld aangezien deze tutorials vaak erg specifieke dingen uitleggen terwijl ik zelf de code nog niet eens kan lezen en begrijpen wat er allemaal gebeurd.

De meest nuttige tutorial om mee te beginnen was voor mij: "JavaScript Tutorial for Beginners: Learn JavaScript in 1 Hour [2020]". In deze video heb ik een korte uitleg gekregen over variables, constants, value types, objects, arrays en functions.

Vorig schooljaar heb ik de basis van C# geleerd om een game te kunnen maken in Unity. Een groot deel hiervan heb ik geleerd door lessen te volgen op Codecademy en dit ben ik nu ook gaan doen voor het leren van JavaScript. Tot nu toe heb ik de eerste 5 syllabussen afgerond; Introduction, Conditionals, Functions, Scope en Arrays.


Mijn Codecademy progressie

In deze lessen heb ik dit geleerd van JavaScript:
  • Data types
    • Strings
    • Numbers
    • Booleans
    • Null
    • Undefined
  • Arithmetic Operators
  • Methods
  • Comments
  • Variables
    • var
    • let
    • const
  • If/ else Statements
  • Truthy and Falsy
  • Comparison Operators
  • Logical operators
    • !
    • &&
    • ||
  • Ternary Operator
  • Functions
  • Arrow Functions
  • Return
  • Scope
  • Arrays
  • Index
  • .length, .pop, .push
Een aantal van deze punten kende ik al van C# maar het is goed om te weten wat de verschillen en gelijkenissen zijn tussen deze programmeer talen.

Voor mij werkt het zelf kunnen oefenen met code in dit soort lessen veel beter dan het kijken van een YouTube video. Door het zelf te schrijven begrijp ik veel sneller wat elk stukje code doet en leer ik ook direct hoe het geschreven hoort te worden zoals met de veel gebruikte haakjes.

Als ik bij de uitleg van de lessen nog meer wilde weten heb ik hier weer extra YouTube videos bij gekeken. Ook kwam ik vaak uit bij stackoverflow.com waar veel vragen duidelijk beantwoord werden. Iets wat ik bijvoorbeeld niet direct begreep in de les van Codecademy is waarom 'var' vervangen is door 'let' en wanneer je welke variabele het best kan gebruiken. Dit heb ik dan weer kunnen leren in deze video: 'JavaScript Let vs Var vs Constant | Mosh'.

Ik was van plan om ook een tutorial te doen van React alleen was de week al snel vol met alleen JavaScript omdat dit toch wel veel nieuwe info is. Hier krijg ik vast nog wel ergens de kans voor dit semester.



Reacties

Populaire posts